Sztuczki, których najczęściej używają marketingowcy
Większość z nas konsumentów, z reguły nie wie, czego tak naprawdę potrzebuje. Tę naszą niewiedzę bardzo sprytnie wykorzystują specjaliści od marketingu. Sięgają po wszelkie możliwe sposoby, których celem jest tylko jedno: „pomoc” w skrystalizowaniu się naszych potrzeb. Efekt jest taki, że bardzo często wydajemy pieniądze na coś zupełnie nam niepotrzebnego. Każda wizyta w sklepie ma podobny przebieg. Jesteśmy wprost zasypywani mnóstwem bodźców, które mają nas nakłonić do podjęcia konkretnej zakupowej decyzji. Poznajmy sztuczki, które sprzedawcy i marketingowcy stosują najczęściej. Dzięki temu będziemy mogli podejmować decyzje zakupowe świadomie. Do tego będziemy też mieć satysfakcję, że nie daliśmy się naciągnąć. Pamiętajmy, że sztuczek tych jest cały arsenał. Artykuł to zbyt mało, aby wymienić je wszystkie, wybraliśmy więc tylko te, które naszym zdaniem są najbardziej popularne i najciekawsze.
1.Drogie artykuły, których nikt nie chce kupić
Wiele z tak zwanych „dobrych” restauracji ma w karcie przynajmniej jeden produkt w bardzo wysokiej cenie – może to być na przykład wino. Jest on zawsze dostępny w bardzo różnych opcjach. Jest to zabiegiem, który ma na celu skłonienie nas do wybrania tego najdroższego produktu. Jednocześnie trik ten ma wzbudzić w nas przekonanie, że pozostałe produkty kosztują mniej, że ich cena jest dla nas bardziej korzystna.
2.Decoy pircing czyli cenowe pułapki
Czekają na nas bardzo często na przykład w kinie. Gdy kupujemy w nim popcorn do wyboru mamy mały, który kosztuje 6 zł oraz duży w cenie 11 zł. Większość wybiera te tańszy. Co jednak zrobimy, gdy w ofercie pojawi się średnia porcja kosztująca 10 zł? Okazuje się, że w takiej sytuacji postawimy na dużą porcję. Sami przed sobą wytłumaczmy się, że duży bardziej się nam opłaca, a różnica 1 zł jest naprawdę niewielka. Przykład, który tak szczegółowo opisaliśmy jest popularną pułapką cenową. Do wyboru sprzedawca daje nam produkt w 3 wariantach. Wśród nich aż dwa kosztują najwięcej, dzięki temu może on zwiększyć sprzedaż tych produktów, które przynoszą mu największy zysk. W omawianym przez nas przykładzie, wytworzenie popcornu wiąże się z bardzo małymi nakładami, koszty ponoszone przez sprzedawcę oferującego nam większe opakowanie są minimalne. Ten trick często stosowany jest także w kawiarniach. Za dużą kawę zapłacimy niewiele więcej niż za średnią.
3.Ograniczona ilość, kupuj teraz
Możliwości wykorzystania tej sztuczki sprzedawcy mają aż dwie. Jeden sposób polega na tym, że ilość produktu jest ograniczona, sposób drugi polega na ograniczeniu czasu trwania promocji. W efekcie w pewien sposób zmusza się klientów do tego, aby decyzję zakupową podjęli niemal błyskawicznie: mogą kupić „teraz lub nigdy”, gdyż towaru dostępnego w okazyjnej cenie jutro może już po prostu zabraknąć. Stosując ten chwyt sprzedawcy wzbudzają w klientach poczucie, że przegapili doskonałą okazję nie podejmując decyzji o zakupie. Możemy zauważyć, że już od pewnego czasu trick ten stosowany jest na stronach internetowych, które umożliwiają rezerwację miejsca w hotelu lub lotu online.